مصاحبه رادیو اقتصاد با مدیریت مجموعه کیدی پوش

مصاحبه رادیو اقتصاد با مدیریت مجموعه کیدی پوش

مصاحبه رادیو اقتصاد با مدیریت مجموعه کیدی پوش

متن مصاحبه رادیو اقتصاد با آقای نامی مدیریت مجموعه کیدی پوش در برنامه پنجره اقتصاد با موضوع تولید لباس بچه گانه در کشور، نقش طراحان آموزش دیده در این حوزه و فرصت ها و موانع صادرات لباس کودک در تاریخ سوم اسفند ۱۴۰۱ تقدیم حضور شما می شود. لینک مصاحبه در سایت رادیو اقتصاد در انتهای مطلب آورده شده است.

آقای نامی سلام به شما

سلام و عرض ادب

 

سلامت باشید و تندرست خوشحالم که با شما صحبت میکنم. چند سال هست که شما در حوزه ی تولید پوشاک بچگانه فعال هستید آقای نامی؟

در حال حاضر ما وارد چهارمین سال فعالیت مون می‌شویم.

 

کوتاه بفرمایید پاسخ سوالات رو که سوال فراوان هست هم شنونده و هم خودم در خصوص لباس کودک. نگاه کوتاهی که به گذشته ی این صنف می اندازیم حالا نه خیلی سال ها کمتر از یک دهه پیش تغییر و تحولات تولیدش بسیار بوده و این شکوفایی نقش تحصیل کرده ها و دانش آموختگان رو نشان میدهد حتی در همین لباس بچگانه و کودک. به این نقش ها اشاره داشته باشید و چه شد که اینقدر تغییرات داشت؟

خب مسلما به همین صورت است هر چه که ما جلوتر رفتیم و طرح های خارجی وارد کشور شد، آموزش آن هم پا به پا پیش رفته و طراحی های جدید تر، طراحی های مدرن تر و دانش آموخته تر. خب قبلش یک جوری این صنف هم مانند صنف های دیگر از پدر به پسر تکنیک هاش آموزش داده می‌شده و بعدش طراح هایی که درسش رو خونده بودند و آموزش دیده بودند بخوبی توانستند طرح های جدید و به روزی را پیاده سازی کنند. در حال حاضر که کارهای خارجی کمی داخل بازار داریم و در حوزه خودمان پوشاک بچگانه ۹۰ درصد کارهایی که میبینید ایرانی هستند. اگر طرح های این کارها را ببینید و مارکشان را نبینید و آن را در کنار یک کار جنس خارجی قرار بدید میتونم بگم که تشخیصش واقعا سخته.

 

اتفاقا درباره ی مزیت رقابتی محصولاتی که تولید میشه هم در واحد تولیدی شما هم نمونه های ایرانی سوال داشتم ازتون که پس مشخص نمیکنه همچون پوشاک خارجی هست آنچه که شما تولید میکنید در کشور؟

اره واقعا یعنی هم از لحاظ تنوع کار بخواهیم بگیم و از لحاظ چاپ هایی کار می‌شود و… میتونم بگم که خوب پیشرفت کردیم.

 

مقاصد صادراتی هم در این ۴ سال داشتید؟

واقعیتش صادرات یک بخشش توان صادراتی است و یک بخش دیگر آن عملی شدن آن است. متاسفانه این دو مورد کمی با هم فاصله دارند. مثلا در همین چند مدت اخیر که برای کشور روسیه یک سری تحریم ها بوجود آمده و خب ما از اون سمت درخواست داشتیم برای انواع پوشاک. اما خب یکسری چیزها دست تولید کننده را می‌بندد مثلا ما باید برای فصل بعد یک تعهدی به آنها می‌دهیم، یک فاکتوری بهشون بدیم که اینقدر پوشاک رو ميتوانیم در این بازه قیمتی و در این زمان به شما تحویل بدهیم. این مثلا اولین چیزش مستلزم این است که ما از قیمت مواد اولیه خاطر جمع باشیم.

 

خب پس حرفه و مجموعه ی اقتصادی شما هم با مشکل مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند؟

بله ما یک پیش فاکتور برای آنها صادر میکنیم برای مثال با دلار اینقدر تومن چون خیلی از مواد وارداتی هستند از رنگ روی لباس ها بگیرید تا ۷۰ درصد پارچه هایی که بکار می روند خارجی هستند و ما بر اساس اونها باید بهشون قیمت بدهیم. اینکه ما قیمت بدهیم و در آن پروسه می‌بینیم قیمت ها متغیر شد کار رو چه برای ما و بقیه ی همکارها مشکل می‌کند.

 

رصد رفتار مشتری شما، متقاضی و مصرف کننده شما چقدر تاثير داره در طراحی هایی که انجام می‌دهید و یا انواع مختلفی که تولید میکنید از سایز بندی ها، رنگ بندی، طراحی ها و….؟

واقعا به روز هست. یعنی شما مثلا بعضی وقت ها هست که کاری بیشتر تولید میشه، از سال پیش میمونه و قراره سال آینده بفروش بره با اینکه از سال گذشته میبینید که قیمت ها بالاتر رفته ولی چون آن طرح دیگر مد نیست علی رقم قیمت پایین تری که نسبت به جنس های امسالی دارد فروشش سخت تر میشود. فصل به فصل بازار با مد پیش میره مخصوصآ پوشاک بچگانه و طراحی باید به روز باشه تا تولید کننده ها و مغازه دارها بتوانند یک طرح را خوب بفروشند.

 

یک پوشاک بچگانه از چه سنی تا چه سنی رو شامل میشه؟ یک بازه رو میگید که اختلاف هست بین تولیدی های مختلف و خود ما.

یک حوزه سیسمونی هست که از نوزادی هست تا یک سال، یک سال و نیم که ما خودمان در اون حوزه فعالیت نمیکنیم چون یک تخصص جداگانه است. حوزه ای که ما فعالیت میکنیم اندازه یک سال و نیم هست تا ۱۴_۱۵  سال. یعنی در حقیقت از خردسال تا نوجوان رو شامل میشه.

 

یک نکته‌ ای که خیلی مهمه آقای مهندس نامی بگم برای کسانی که واحد تولیدی دارند در حوزه ی پوشاک بچه حتما مد نظر داشته باشند تا محصولات‌ بهتری را ارائه کنند و محصولاتشان روی دستشان نماند نکات خیلی ریزی هست این بحث استاندارد های لباس هست که مثلا زیپ دار نباشد ، ریش دار نباشد ، بندی نباشد، وسایل و آلاتی به آن آویزان نباشد و… چقدر این موارد استانداردی را رعایت میکنید تا پوشاک شما فروش بره؟

خب واقعیتش یه چیزی هست که با تجربه بدست میاد یعنی اینکه شاید بعضی از تولید کننده ها یک مدل خارجی را ببینند و بگویند این الان مد هست و بیایم تولید کنیم. حالا مثلا من یک مثال بزنم پارسال کارهای کراپ مد شده بود. کارهایی بود که زنجیر رویش کار شده بود و برای بچه ها کارهای قشنگی بود. این زنجیر را بعضی همکارها آمدند با مثلا سنجاق قفلی های تزئینی به لباس وصل کردند. خب این سنجاق قفلی که احتمال باز شدن داره روی لباس بچه که خیلی اینور و اونور میره واقعا خطرناک هست.

 

بله خدایی نکرده باعث آسیب بهش میشه.

بله واقعا خطرناک هست و اصلا نحوه ی متصل شدنش بايد جور خاصی باشه اول باید یک زائده ای دوخته بشه و بعد اون به اون وصل بشه و مستقیم به لباس وصل نشود. بعضی‌ها مثلا کپی هایی می‌کنند که می‌بینید اون راحتی و امنیت بچه در نظر گرفته بشه. واقعا این چیزا ها با تجربه بدست میاد و رعایت کردنش علی الخصوص در لباس بچگانه ضروری هست.

 

اینکه الان واردات لباس بچگانه نداریم باعث اظهار خوشحالی برای شما هست یک تیغ دو دم هست عرض میکنم از چه جهت. اینکه شما با هر کیفیتی وسایل تولید کننده و محصول تان را می‌توانید وارد بازار کنید دیگر اینکه میتوانید محصولاتی که تولید میکنید رقابتی باشه بین محصول خارجی اگر باشه در بازار و آنچه شما تولید میکنید. چطور نگاه می‌کنید به این موضوع؟

ببینید واقعیت امر رو بگم الان خود تولید کننده این سیاستی که گذاشتید مثلا از دور میگن به نفع تولید کننده شده ولی همین سیاست روی نساجی کشور هم اعمال شد یعنی چی گفتن پارچه خارجی نیاد که تولید کننده ها از نساجی ایرانی خرید کنند. ولی ما می‌بینیم این انحصار شبیه انحصاری هست که در خودرو شکل گرفته است. شاید یکی دو سال اولی که بهش فضا بدیم خودش رو پیشرفت بده و بهش برسه ولی بعد از یک مدت دیگه انحصاری میشه و میگه من جنسم چه level A باشه چه B  باشه چه C  باشه مجبورن که از من بخرن. میدونید یعنی من از تولید کننده بگم همین جنس من خوبه همه همین رو میخرند. ولی وقتی از اونور میبینید که سیاست کلی به این شکل هست و روی نساجی اعمال میشه و ما الان اونور مشکل داریم. نساجی کشور بنابر گفته خود رئیس اتحادیه که میگه ۳۰ درصد نیاز تولید کننده ها را می‌تواند نساجی کشور پوشش دهد. خوب چرا ۷۰ درصد دیگه باید غیر قانونی یا با گمرک بالا وارد شوند؟

 

چه نکته ی خوبی بود. من همیشه از مشکلات و مسائل و چالش هایی که تولید کننده ها دارند میپرسم. این نکته رو از شما توی این صنف به یادگار میگیرم. متشکرم از شما مهندس نامی گرامی که همراه بودید سپاس گزارم.

(موفقیت از آن کسانی هست که هر روز برای بازار رقابت با انگیزه و دانش قابل ستایش ایده ای نو دارند)

 

لینک مصاحبه در سایت رادیو اقتصاد

کیدی پوش
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *